środa, 14 września 2011

Zupa cebulowa z białym winem



Jedna z moich ulubionych zup. Jadłam różne wersje zupy cebulowej – z kawałkami wołowiny, zapiekaną z grzankami, z najróżniejszych rodzajów cebul i kaszą gryczaną. Jednak wersja jaką proponuję, „wyciska” z cebuli słodkawy posmak, poza tym gdy ma się wcześniej przygotowany bulion – jest to wersja po prostu błyskawiczna. 


SKŁADNIKI:
  • 1,5 l bulionu (Francuzi najczęściej robią zupę cebulową na bulionie wołowym, jednak ja użyłam warzywnego)
  • 5-6 średniej wielkości cebul
  • około 50 g masła
  • gałka muszkatołowa
  • suszony, starty imbir
  • sól
  • pieprz
  • ząbek czosnku
  • dwie łyżeczki cukru (najlepiej brązowego)
  • szklanka białego wina (jeśli lubicie wyraźny aromat wina w jedzeniu można spokojnie dodać dwie szklanki :)
  • łyżka musztardy (najlepiej miodowej lub bawarskiej)
  • około 100 ml śmietany do zup


SPOSÓB PRZYGOTOWANIA:

Cebulę siekamy na drobną kostkę i smażymy ją na maśle z dodatkiem soli, pieprzu, startej gałki muszkatołowej oraz imbiru. Wyciskamy ząbek czosnku. Gdy cebula się zeszkli, dodajemy ją do podgrzanego bulionu. Mieszamy.
W osobnym rondelku rozpuszczamy łyżeczkę masła z dwiema łyżkami brązowego cukru. Dodajemy ostrożnie łyżeczkę wody (dlatego lepiej, żeby rondel był dość wysoki). Następnie wlewamy wino. Mieszamy i podgrzewamy przez około 3 minuty. Dodajemy łyżkę musztardy, mieszamy i całość wlewamy do zupy.
Do osobnego naczynia przelewamy około dwie łyżki stołowe zupy (nie może być gorąca) i za pomocą rózgi, dość energicznymi ruchami łączymy ze śmietaną. Dodajemy do reszty zupy. Całość grzejemy na średnim ogniu.

Ja podałam zupę cebulową z tostami z bułki grahamki posmarowanej masłem i posypanej świeżo tartym parmezanem. 






1 komentarz: